Vintersykling

Når ambisjonsnivået heves noen hakk, er det ikke til å komme utenom at sykkeltrening på vinterstid er en nødvendighet. Og det trenger ikke være bare spinning til helsvette discorytmer i en altfor trang sal, eller timevis med kjedsomme stunder på rulla Neida,…ut i kulda med deg.

For det er ikke kaldt. Det er ikke tungt å sykle i snø. Det er ikke glatte issvuller og speilblanke gangveier. Det er ikke mørkt, og du blir sett. Hvis du bare har det rette utstyret og gjør noen grep, er vintersykling fantastisk. Det gir naturopplevelser utenom det vanlige. Nedenfor gir jeg noen enkle tips, som gjør at det blir billig og lett å komme igang.

Piggdekk
Det er det første du MÅ skaffe deg. Grove dekk funker greit på snø, men om vintern er det alltid partier med is der du minst venter det. Tryggheten du får fra piggdekk er verdt prisen. og der er ikke veldig dyrt. Jeg kjøpte et par Nokian Extreme med 294 pigger til 99 kr stk. Det var et spesielt godt kupp, men de selges nå for 399 hos xxl Andre gode  dekk er Schwalbe Ice Spiker PRO som er del dyrere. Piggdekk kommer med forskjellig antall pigger og varierende bredde, men skal du sykle en del, ville jeg ikke valgt de billigste.

Vintersko
Skikkelige vintersko er et must. Er det et sted du blir kald er det på beina. Du får gode allround sykkelsko til litt over tusenlappen, mens hardcore vintersko er en del dyrere. Jeg kan anbefale Shimano MW80 som jeg har brukt både høst, vinter og tidlig vår. Les mer om denne skoen her… Dette er en god allround vintersko for den kalde årstiden. De er litt kalde, men med ullsåle og ullsokk, gjør de nytten også om vinteren. På de kaldeste dagen bør man vuredere et skotrekk og/eller varmesåler. Blir dette dyrt, er et billigere alternativ å bruke gode vanlige vintersko og droppe klikkpedaler.

Hansker
Hendene er det neste problemområdet. Her kommer man ikke utenom et par gode sykkelhansker til vinterbruk. På lange turer har jeg alltid med meg ekstra hansker, da de ofte blir våte av svette og etterhvert kalde. Her funker også skihansker, og jeg bruker mye Humerhansker på de kaldeste turene.

Bekledning generelt
Har du ikke sykkelklær tilpasset vinterbruk, er det ikke noe problem. Tenk langrenn. Ta sykkelbuksa underst og ta på deg det samme som du ville gjort på en langrennstur. I tillegg har jeg også en vest, som holder overkroppen varm i nedoverbakkene, samt en buff i halsen. Under hjelmen har jeg en skilue eller en buff, avhengig av hvor kaldt det er. Selvsagt finnes det en rekke plagg tilpasset vintersykling, men disse er ofte ganske dyre. En varm sykkelbukse uten padding og en termojakke er det som bør stå på ønskeliste framover.

Sykkelen
Sykkelen tåler godt kulde, verre er det med salt. Bruk en olje for våte forhold til å smøre de vanlige delene med og vask sykkelen med varmt vann etter bruk. Mest for å få av saltet. Har du en dyr sykkel, ville jeg vurdert å anskaffe en billig vintersykkel i tilegg. Har du en billig sykkel, må du regne med å bytte ut noen av delene til våren. Det ville du kanskje ha gjort uansett.

I sekken
Jeg sykler alltid med sekk om vinteren selvom det gjør det litt klamt på ryggen. Jeg ønsker å ha med ekstra klær, verktøy og drikke. Sykkelhavari i -12 er en kald opplevelse om du er svett. Da er det godt å ha en ektra tør ullgenser. Drikke fryser fort i flaskeholderen, så jeg har alltid en eller to flasker ekstra i sekken. Der finner jeg også mat, sjokolade, ekstra hansker, lue og vindvest. Noen ganger også en termos med varm sjokolade. Godt! Det er tross alt ikke i vinter en skal prestere i ritt. Vekt og luftmotstand er det derfor ikke så nøye med nå.

God lykt foran og bak
er en nødvendighet. Det er en veldig spesiell opplevelse å sykle innover snødekte skogsbilveier kun opplyst av sykkellykten. Lys trenger du for å  bli sett, men også for å se selv. De holder derfor ikke med bare en blinkende minilykt foran. De ivrigste har en på styret og en på hjelmen.

Mange skogsbilveier brøytes om vinteren, ihvertfall i Osloområdet. Vi ønsker ikke å ødelegge skiløyper, så de holder vi oss unna i det lengste. Enkelte steder tråkkes det opp stier av turgåere og hundelufter. Dette blir fantastike vinterstier som er fullt mulig å sykle. Har du ingen erfaring med dette vil du bli overrasket over hvor godt pikkdekkene tar. I dyp snø er det tungt å sykle og lett å spore. Tren gjerne på å sykle i dyp snø slik at du ikke mister kontrollen dersom du kommer ut for dette i stor fart. Ellers vil pigger sørge for godt grep i svinger og bratte kneiker. Så kom deg ut som meg. Jeg har så langt i vinter hatt over 30 timer sykling i måneden. Det skal gi utslag når sykkelsesongen starter. Jeg gleder meg til det.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: