Trasé Terrengsykkelrittet – Part 4. Mål i sikte

Når grusklatringen fra Skullerudstua er unnagjort er det nesten så vi kan høre speakeren i målområdet. Nå er det grei skuring inn mot mål der ca halvparten går på sti. Stiene inn herifra er forholdsvis enkle. De to siste kraftanstrengelse får vi etter passering Rustadsaga. Først opp en haug som det alltid er fristende å droppe ved gjennomkjøring, deretter en påfølgende sugende gruskneik, der vi skviser den siste saften ut av låra.

Til Rustadsaga
Stien som går fra Fjellstadbakken til grusveien mot Rustadsaga er kort og enkel, samtidig som den har et fall. Denne høydeforskjellen tas stort sett ned uproblematiske, steinete bakker, men enkelte steder kan jorden være vasket unna så det blir litt kronglete lell. En liten utfordring her er på flatene om det har regnet mye. Da blir gjørmepyttene store og jordbunnen glatt. Mange lange klopper hjelper oss over det verste. Ute på grusen tar vi til venstre (eller rett fram) og holder til høyre i første kryss. I de påfølgende svingene nedover passerer vi Rustadsaga. Her har de gode vafler om du allikevel har gått på en sprekk.

Sti fra Fjeldstadbakken mot Rustadsaga

Når du kommer opp fra Skullerudstua skal du inn til venstre her. Veien rett fram var den du kom fra for en liten stund siden. Opp til høyre har du Fjellstadbakken

Stien til Rustadsaga er enkel og lange strekk er kloppelagt. Enkelte steder kan det dog være litt utvasket, som her. Et lite drop med utrast jord og en seig gjørme i landingen. Ikke løypas mest kronglete parti, men jeg har hatt et svalstup her er en gang, som endte med jord langt inn i neseborene.

Innspurten
Nederst i svingene ved Rustadsaga tar vi til venstre og ut på asfalt , men vi skal ikke følge veien. Vi skal opp haugen til venstre der jordbunnen forhåpentligvis ikke er gjørme. På andre siden fortsetter vi 100 meter rett fram på samme asfaltvei, før vi tar bratt grusvei opp halvt til høyre. Å legge inn denne bakken på slutten av rittet virker dårlig gjort av arrangøren, men den er heldigvis ikke så lang, og alternativene er ikke noe bedre. Oppe svinger grusbakken til høyre, og vi skal ta liten sti nummer tre inn til høyre her, like etter passering lyktestolpe på venstre side.

Etter passering Rustadsaga

Etter passering Rustadsaga skal vi opp denne lille haugen

Siste gruskneik inn mot mål

På andre siden av haugen fortsetter vi 100 meter rett fram på asfalt, før vi svinger opp løypas siste bratte gruskneik. Den er bratt, men heldigvis ikke så lang, ca 300 meter.

Sti mot mål

Like før toppen gjør gruskneika en sving til høyre. Det går flere småstier inn til høyre, men vi skal ta denne, like etter passering en lyktestolpe på venstre side.

100 meter ut i stien ligger et lite crux som går greit å forsere, og like etter deler stien seg , der vi skal halvt til venstre, opp den lille steinete bakken. Etter den følger vi barnålssti til høyre som etter hvert brekker mot venstre og snart heller nedover.

Barnålsti mot mål - snart framme
Her er vi ca 300 meter ut i stien som startet på toppen av grusbakken. Vi har tatt et lite crux og opp en liten steinbakke der stien stien delte seg. Herifra og inn er det bare å spa på det du har. Vi er snart i mål.

Stien på bildet over  krysser en grusvei, og etter hvert setter vi nesa mot nord og Haraløkka. Vi skal en liten tur nedom Sørli, før vi vender mot stadionområdet over gressletta.
Nå ser du mål. Har du meldt deg på 2 runder, skal du gjennom hele greia en gang til, mens vi andre nyter en iskald pils.