Stisykkelen – Santa Cruz Blur LT

Da mitt sykkelfokus gradvis endret seg fra lange turer på skogsbilveier, til kløning i ulendt terreng, gikk det ikke lang tid før jeg fokuserte på utstyret mellom beina. Min gamle terrengsykkel var rett og slett ikke et egnet verktøy for stisykling. Etter å ha prøvd noen grove stisykler med demper bak var jeg solgt. Jeg måtte ha ny sykkel.

Møt Berta –  Blur LT
Valget falt på en Santa Cruz Blur LT som ble kjøpt fra Raske Sykler i Oslo. Valget ble tatt dels fordi min sykkelkompis Peder, hadde samme fantastiske sykkel, og dels fordi butikken hadde inne en lekker, rød, California-traktor jeg falt pladask for.  Jeg har nå hatt den i to sesonger, og er strålende fornøyd. Hun har blitt døpt Berta.

Bakdemper Monarch Monarch-demperen bak gir god flyt og en behagelig reise over ulendt terreng.

Suveren i utforkjøringer
Sykkelen er ikke av de letteste, og kresne fanatikere oppdager raskt at den ikke er utstyrt fra absolutt øverste hylle. Dette er ikke en kvikk rittsykkel. Den er allikevel supert til mitt bruk. Den klatrer som en steinbukk, og i utforkjøringer gir den meg egentlig litt for stor selvtillit. De myke, men responsive demperne foran og bak har lang vandring, og spiser det meste av stein, stubber og røtter. Det brede styret, de feite dekka og den slake vinkelen på gaffelen, må også ta mye av skylden om jeg skulle gasse på over evne i nedoverbakkene.

Bredt styre gir god kontrollAvid Ekixir 5

Det brede styret gir god kontroll og en luftig cockpit. Elixir 5 bremsene fra Avid funker suverent.

Det er masse utstyr som kunne vært oppgradert for å få en lettere og kvikkere sykkel. Dette vil i så fall koste penger, men jeg er fremdeles litt kalv i skogen, og tryner foreløpig ganske ofte. Brekkasjer og sykkelhavari er jo mer forstemmende dess dyrere delene er. Slitasjedeler må jo også byttes jevnlig, og jeg ser ikke poenget for meg med å ha en Shimano XTR titankassett til 1300 penger, for å spare drøye 100 gram.  Jeg skal ikke vinne noe.

Syntac stem og Cane Creek styrelagerDH minion Super Tacky

Truvative Stylo Race stem og Cane Creek styrelager. De  brede dekkene fra Maxxis har en myk gummiblanding som gir supert grep på vått føre.

Likevel…
Hadde jeg skulle kjøpt denne sykkelen i dag, ville jeg hatt noen andre ønsker, og kanskje bytter jeg til noe av dette etter hvert.

10×2 gir hadde vært bedre, ettersom jeg nesten aldri bruker det store drevet på sti. Dette gjør visstnok også at giringen er mer smooth i bruk og enklere å justere. Jeg ville også vurdert å oppgradere til en Fox Talas demper, som har flere låsinnstillinger på innerbeinas lengde. Felgene er ikke satt opp til å kjøre slangeløst, noe jeg har vurdert, men jeg punkterer svært sjelden. Det er nok en blanding av at jeg er feig og (forholdsvis) lett.
En senke- og hevepinne står også på ønskelista.

Hjula er solide, men tunge. Det er kanskje her det er mest å hente på å oppgradere til bedre kvalitet. Visstnok er det «roterende vekt» som har størst innvirkning på om sykkelen oppfattes som lett eller tung å sykle på. Et godt bygget hjulsett koster fra 8.000 kr og oppover, men dette er ikke aktuelt for øyeblikket.

Dekk byttes etter vær og føreforhold. Minon DH er egentlig utfordekk, men klistrer seg fast til våte svaberg og fuktige røtter som en gekko. Disse bruker jeg under svært våte forhold og spesielt mye om høsten. De ruller ekstremt dårlig på grus og asfalt. Til raskt sykling på tørt føre bruker jeg av og til Continental Race King Supersonic 2.2, mens jeg på sommerstid med varierende forhold bruker jeg Kenda Nevegal (mer våt enn tørt) eller Maxxis Crossmark (mer tørt enn våt).

Spesifikasjoner:

Fox Float RL 32 150mmRamme: Santa Cruz Blur LT Medium Alu
Demper foran: Fox Flot RL 32 150mm
Demper bak: Rock Shox Monarch 3.3
Bremser: Avid Elixsir 5
Bremseskiver front: Avid 185mm G3CS
Bremseskiver bak: Avid 160mm G3CS
Felger: Mavic 321 Disc
Dekk: Maxxis Minion DH 2,35 SuperTacky
Nav bak: Shimano Deore XT FH-M756
Nav front: Shimano HB-M758
Girskiftere: Shimano SLX
Gir front: Shimano SLX
Gir bak: Shimano Deore XT
Krank: Truvative Stylo GXP 44x32x22
Kasett: Shimano CS HG61 9 11-34t
Styre: Truvativ Stylo Team 700mm
Stem: Truvativ Stylo Race 85mm
Styrelager: Cane Creek S-3
Holker: Lizard Skin
Setepinne: Easton EA50 35cm Diameter 31,6
Seteklemme: Santa Cruz
Sete: Wilderness Trail Bikes Laser V
Pedaler: ShimanoDeore XT M770

Forhandlere av Santa Cruz:
Raske sykler – Oslo
Letth! – Oslo
Star Motor – Sandvika
Sykkelboden – Kolbotn/Drøbak/Ski/Moss
Sport1 Lillehammer – Lillehammer
Trondheim Sykkel – Trondheim
Top Tubes – Kragerø

Mer info om Santa Cruz:
Speed Products (Norsk importør/forhandler – Hemsedal)
Santa Cruz Bicycles

Tekst og Foto: Jan-Tore Bratlie ©

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: