Mekkenytt: – Enkelt å bytte kassett selv

Ordet kassett får meg til å tenke på 80-tallet, «10-i-skuddet» og ungdommelige håp om nye låter som man kunne ta opp fra radioen. Nå skal vi derimot ikke spole tilbake i tid, men undersøke bak på sykkelen, og hvordan vi kan bytte kassetten der, – altså bakdrevet, kransen, frikransen, kassettdrevet eller tannhjula om du vil.

Drivverket på sykkelen slites og bør (og må) byttes av og til. Dette gjelder også kassetten. Ofte kan det også være nødvendig å bytte kjede, ettersom de slites ned sammen. Et nytt kjede og gammel kassett, kan fort føre til at kjede spinner på tannhjula. Det kan også være preferanser om en annen utveksling, som gjør at man vil bytte kassett.

Kassetter og kjede fra Shimano og Sram er kompatible, så her kan du bytte som du vil. Stort sett det eneste du må passe på er hvilket girsystem du har, 7-delt, 9 delt eller 10-delt (Det er bare å telle tannhjul bak om du ikke vet det). Vanlig utveksling (altså antall tenner på tannhjula) på terrengsykler er fra 11-32, 11- 34 og 12-36. Høyere antall tenner bak, er altså lik lettere gir.

Kjedepisk og kassettavtagerKasettavtager i to varianter

Verktøy: Du trenger en kassettavdrager og en kjedepisk. (Kassettavdrager kan du også få uten håndtak. Da bruker du fast- eller skiftenøkkel)
Slitt og gammel kassett må av
1. Løsne hjulet fra sykkelen og ta ut hurtigkoblingen (og den gjennomgående pinnen som kobler hjulet til ramma)

Gammel kassett løsnes med kassettavtager og kjedepisk
2. Sett kassettavdrageren inn i sporet på kassetten og dra mot klokka, og motsatt vei med kjedepisken. (Låseringen løsnes ved å dra samme vei som kassetten roterer, derfor trenger man å holde imot med en kjedepisk) Pass på at kjedepisken har godt tak, så det ikke glipper. Da er det fort gjort å flerre av huden på knokene. Vondt!

Fjern låsering, løse tannhjul og gammel kassett

3. Fjern låseringen og de løse tannhjulene. Løft av det gamle kassettdrevet.

Rengjør bosset

4. Benytt anledningen til å rengjøre godt rundt og i bosset.

Ny kassett på

5. Sett på ny kassett. Ett av de utfreste spora er bredere enn de andre, og dette må dermed stemme overens med tilsvarende spor i bosset for å få kassetten på.

Sett på løse tannhjul og skru på låsering

6. Sett på de minste løse tannhjulene og skru på låseringen. (Om du er i tvil skal guppemerket på tannhjula vende utover, og også her skal det brede sporet passe overens med bosset. Forskjellige modeller har forskjellig antall løse tannhjul og enkelte har også avstandsstykker som skal plasseres mellom tannhula. I dette tilfelle har jeg Shimano CS-HG50-9, som har to løse tannhjul, og ingen avstandsstykker.)

Stram med kassettavtageren

7. Stram til låseringen med kassettavdrageren. (Det ideelle her er å ha en momentnøkkel, ettersom det skal strammes mellom 30-50 nm. (newtonmeter ) Jeg strammer til det klikker en gang og litt til. Det pleier å fungere fint.

8. Tat-ta! Ferdig! Nesten som å få ny sykkel. Og det er gjort på under 10 minutter.

Reklamer
Comments
One Response to “Mekkenytt: – Enkelt å bytte kassett selv”
  1. Einar W sier:

    Hei. Hva gjør du når man ikke får av låseringen. Den sitter dønn fast. Noen tjuvtriks?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: