Trasé Terrengsykkelrittet – Part 1. Start og Gardfangåsen

Opp Gardfangåsen

Rittet starter på Haraløkka stadion på Bøler i Oslo. Løypa snirkler seg først på kupert grusvei til Mariholtet, før vi passerer demningen og fortsetter på traktorvei øst for Nord-Elvåga. Etter å ha lagt halve vannets lengde bak oss, stikker vi virkelig til skogs for første gang i rittet. Stien over Gardfangåsen og Nilsåsen er rittets lengste og tøffeste terrengparti, og her venter mye som kan knote det til for oss. Ikke minst gjørme. Men først ser vi nærmere på starten.

Oppvarming på grusvei
Fra start tar rytterne først en liten runde inne på området slik at feltet får satt seg. Deretter bærer det inn på lett grussti i nordvestre hjørnet av treningsfeltet. Denne stien går mot Østmarksetra som ligger noe høyere enn Haraløkka. Denne høyden tar vi i to korte klatringer i begynnelsen og slutten av strekket.
Etter  å ha passert p-plass tar vi første grusvei til venstre, og snart bærer det bratt nedover i svingete korketrekkeren. Vi runder i enden av Nøklevann, og tar inn på sti før bratt oppoverbakke. Her skal vi over en trebro, og klatre nesten opp til Sarabråten på enkel sti. Siste lille bit opp går på samme bratte grusvei som vi forlot nede i dumpa.

Når det bikker nedover igjen tar vi første bratte bakke opp til venstre, og sliter oss opp til Hestehullet. Igjen bærer det bratt og svingete nedover, denne gangen mot Mariholtet, der vi tar til høyre og krysser nordre demning ved Nord-Elvåga.

Traktorvei og posisjonering til første terrengparti
Etter demningen forlater vi grusveier for en god stund. Her sykler vi på en lett kupert traktorvei av grei kvalitet. Der veien svinger først østover, så sørover igjen, nærmer vi oss første stiparti. Der du ser et skilt til Stakanløypa, har vi ca 200 meter igjen før vi skal inn til venstre på smal sti.

Start sti Gardfangåsen

Her starter det første ordentlige stipartiet. Opp Gardfangåsen kan du forvente mørk gjørme og tekniske klatringer tett i tett.

Opp Gardfangåsen – gjørmeklatring og myrtrasking
Som de fleste andre åser starter også Gardfangåsen oppover. Første del av stien er ikke veldig teknisk, men allerede etter få meter er det smårusk som kan tvinge mange av sykkelen. Da korker det seg fort. Løypa stiger hele tiden, men i begynnelsen får vi klatringene etappevis, der det er bitte-litte gran hvile mellom høydemeterne.

Gardfangåsen  - teknisk utfordring

Denne lille hylla møter du etter bare 30 meter på stien. Fort gjort å ta en tann eller to her.

Der vi kommer inn i noe som ligner et bekkeleie, starter det oppover for alvor. Her får du kontinuerlig oppbakke et langt stykke, og det er masse røtter og steiner som skjuler seg i gjørmepyttene. For dette er en skikkelig gjørmesti, som suger krefter, balanse og selvtillitt ut av en stakkars syklist. Cruxene som kommer kan derfor virke vanskeligere enn de egentlig er. Stien stiger stort sett hele tiden, bare avbrutt av tre korte, men noe ekle nedkjøringer. Etter disse nedkjøringene venter henholdsvis;
1. Bratt nedkjøring mot klopper – > Mer vanskelig klatring på gjørmete sti.
2. Nedkjøring i Deledalen -> Sykling/trasking i løypas dypeste myrer
3. Bratt ned mot Kastekloppen -> En slak rotknudrete oppoverkneik

Ned mot kastekloppen

All oppoversyklinga avbrytes av 3 korte,bratte og litt ekle nedkjøringer. Ned mot det som kalles Kastekloppen er det både bratt, sleipt, utvasket og en mørk skummel gyttesaus i bunn. Men nå er det bare opp en liten rotete, rotfylt bakke med røtter, så blir alt så mye gøyere.

Endelig på toppen
Når du har gjort unna den omtalte rotbakken over, er man ferdig med det verste. Nå får vi endelig flatt terreng som etter hvert heller nedover. Det er dog ikke sikkert du rekker å bli kvitt all blodsmaken, for vi forserer flere tunge myrer og har også noe småknot igjen. Stiene nedover her gir god valuta for oppoverjobbinga, bare synd moroa slutter alt for fort. Vel nede ved Nordre Skytten holder vi til høyre. Snart kommer et lite søkk, der vi har bratt ned og like bratt opp. Ta med farten opp her, og trå på i hårnålssvingen, så kommer man opp. Nå venter flere lange og breie klopper som ønsker oss velkommen til «El Paso», broa som krysser Nord-Elvåga i sør. Gratulerer! Du har kommet deg gjennom første terrengparti.